PrevenceRady a tipyZdraví

11 přirozených způsobů, jak si poradit s depresí aneb co nás naučila smrt R. Williamse

Pamatujete si na smrt Robina Williamse? Pokaždé, když si vezme život někdo úspěšný a slavný, ptáme se Proč? Jsme šokovaní a nechápeme, jak mohl „někdo, kdo měl všechno“ spáchat sebevraždu. Je nutné si uvědomit, že deprese si nevybírá a může postihnout každého bez ohledu na společenské postavení, bohatství, úroveň inteligence nebo talentu. Ať už vlastníme cokoli nebo jsme jacíkoli, jestliže není v pořádku náš vnitřní svět, ten vnější nám nepomůže.

Tak tomu bylo například i v případě Robina Williamse. Ani miliony fanoušků nedokázaly napravit zkreslený pohled, který o sobě měl. Deprese zbavuje lidi objektivity, nevidí naději na konci tunelu, a to může vést k ochromujícím pocitům smutku a v extrémních případech i k sebevraždě.

Co si tedy odnést z tragédií podobných té, která se stala před třemi roky tomuto báječnému muži? Deprese je závažné onemocnění, které musí být léčeno. Níže je uvedeno 12 způsobů, jak proti ní bojovat přirozenou cestou.

Rozvoj racionálního myšlení

Ačkoli deprese je porucha nálady, podstatou problémových pocitů jsou znepokojující myšlenky, které jsou přehnané a zkreslené. Rozvoj schopností identifikovat iracionální myšlenky, jež vyvolávají iracionální pocity, je rozhodujícím klíčem k potlačení deprese. Například myšlenky typu „Jsem ztracen.“ mohou být nahrazeny faktičtějšími větami, například „Zklamal jsem sám sebe.“ Formulování nezdravých myšlenek do konkrétnějších popisů, co nám přesně vadí, je jednou z nejlepších metod, jak se vyhnout tomu, abyste byli v depresi. Vyžaduje to však velkou praxi a nutnost nevzdávat se.

Vyhýbání se nadměrnému užívání alkoholu nebo předepsaných léků

Ačkoli léky mohou být pro některé osoby nezbytné, zneužívání chemických látek může naopak psychické problémy prohloubit. Jakmile začnete trpět závislostí, příznaky deprese se množí a zvyšuje se i počet iracionálních myšlenek, což vede k nezdravému chování a špatným úsudkům. Když lidé užívají drogy a alkohol, ztrácí postupně kontrolu nad svým životem a sabotují naději na ukončení svých problémů. Spíše než aby se snažili vypořádat se svými pocity, snaží se jim uniknout. I Williams přiznal, že v roce 2003, při natáčení na Aljašce, začal znovu pít, aby odvrátil pocity osamělosti a strachu, ale přitom přiznal, že to vše jen zhoršilo. „Říkal jsem si, jo, možná pomůže pití, protože jsem se cítil osamělý a vystrašený. Ale byla to ta nejhorší věc na světě… A pak další věc, když víte, že máte problém.“

Williams měl pravdu, když považoval alkohol za předstupeň k izolaci. Alkoholismus také vede k větším depresím a je považován za jeden z nejsilnějších prediktorů pokusů o sebevraždu. Ukazuje se, že ti, kteří mají depresi s poruchou užívání návykových látek, mají šestkrát vyšší pravděpodobnost ke spáchání sebevraždy.

Promluvte si o tom!

Mnoho lidí o svých pocitech nemluví, mají totiž strach ze stigmat a rozpaků. Nicméně tím, že ostatní nenecháme nahlédnout do svých problémů, bráníme tomu, abychom získali zdravější a objektivnější nadhled. Jak už je popsáno výše, izolace a deprese jsou riskantní kombinací, proto ti, kteří naleznou oporu v přátelích a rodině, u lidí, kteří je chápou, mají vyšší šance se s depresí vyrovnat a porazit ji.

Požádejte o pomoc odborníka

Mnoha klientům pomůže depresi překonat právě sdílení a mluvení v podpůrné atmosféře. Přiznání, že potřebujete pomoc, je prvním krokem k tomu, abyste si pomohli. Ačkoli mnoha lidem připadá právě vyhledání odborníka jako známka slabosti, naopak by na sebe měli být pyšní, že v sobě našli potřebnou odvahu a sílu. Terapeut vám může pomoci poskytnout nástroje, které budete potřebovat pro rozvoj důležitých životních dovedností, jež vám pomohou v boji proti depresi.

Zůstaňte aktivní

Kázeň a proaktivita jsou dobrými pomůckami při snaze o zlepšení nálady a mohou pomoci znovuzískat nadvládu nad svým životem. Jestliže máte depresi, cítíte se ochromeni a postrádáte energii, abyste s čímkoli začali. To však jen zvyšuje pocity viny. Plánujte svůj čas po malých úsecích a mějte v hlavě slogan „Just do it.“; „Prostě to udělej.“ Proaktivita souvisí se sebeúctou a odolností vůči stresu.

Zdravý životní styl

Zdravé návyky, jako je dobré jídlo a pravidelné cvičení, jsou s depresí neslučitelné. Cvičení je samo o sobě skvělý způsob, jak s depresí bojovat, protože nejen uvolňuje „hormony štěstí“ endorfiny, ale také nám dává pocit nadvlády nad svým životem. Cítíme se lépe, vypadáme lépe, máme kontrolu nad svou hmotností a zlepšujeme sebeúctu. To samé platí o stravě. Existují studie, které ukazují na určitou souvislost mezi nezdravou stravou a vznikem deprese následkem překyselení organismu. Zdravá strava bohatá na omega-3 mastné kyseliny, čerstvou zeleninu a ovoce může být tedy jedním z nejlepších způsobů, jak se depresí bojovat, a dokonce jí i předcházet. Deprese také souvisí s kouřením cigaret stejně jako s přílišným množstvím kofeinu.

Odpusťte si

Depresivní jedinci se často trápí vinou. Neustále řeší své předchozí „chyby,“ neúspěchy a to, že nejsou „dost dobří.“ Sám Williams v jednom rozhovoru prohlásil, že má problémy s pocity viny: „Byl jsem hanebný a dělal věci, které způsobují znechucení. Tomu všemu můžu říct ‚odpouštím‘, ale není to to samé, jako se s tím vyrovnat. To už se nikdy nespraví.“ Neustálá lítost nad minulostí je přímou cestou k depresi, proto si odpouštějte a žijte přítomností.

Snižte svá očekávání

Lidé s depresemi často nejsou schopni vidět své úspěchy a soustředí se jen na to, co je „špatně.“ Tragédie Williamse ukazuje, že nezáleží na tom, jak velkého úspěchu dosáhnete, protože v depresi máte pocit, že jste selhali. Je smutné, že Robin Williams nedokázal dbát rad své vlastní filmové postavy ze snímku Dobrý Will Hunting, kde jakožto psycholog neustále opakoval svému klientovi „Není to vaše chyba.“

Neztrácejte naději

Sebevražda je akt beznaděje a lidé, kteří mají pocit, že z jejich problému nevede jiná cesta; zvolí tuto. Proto jeden z nejlepších darů, které můžete člověku v depresi dát, je naděje, že se vše zase v dobré obrátí.

Vyřešte si dětská traumata a nejistoty

Je s podivem, že jeden z nejvtipnějších lidí, který každý den vystupoval ve sdělovacích prostředcích, byl bolestně plaché, nejisté a tiché dítě, kterému výrazně chybělo sebevědomí a sebeúcta.

Často bez ohledu na to, jak úspěšný někdo je, stále sám sebe definuje jako v raných školních letech a pořád pociťuje určitý strach a nejistotu. Je to, jako kdyby se štíhlý člověk  i v dospělosti cítil jako baculaté děcko. Podle určité skupiny psychologů tkví většina našich problémů v dětství, a je tedy nutné si minulá zranění umět zpracovat, jinak to, co nás stále pronásleduje, bude přetrvávat.

Smějte se

Robin Williams nám dal dar smíchu. Mnoho komiků právě prostřednictvím humoru bojuje s depresí, jak sám přiznal v jednom rozhovoru: „Komedie může být katartickým způsobem, jak se vypořádat s osobním traumatem.“ Bohužel však dar pobavit lidi neuměl plně využít sám pro sebe.

Smrt Robina Willamse by nám měla být věčnou připomínkou, že nikoli realita, ale postoj je to, co určuje naše životní zdraví a že deprese náš vnitřní svět dokáže nebezpečně rozvrátit; proto bychom ji nikdy neměli podceňovat.

Zdroj

 

 

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button