Jídlo

Kapusta: Účinný ochránce vašeho zdraví

Málokdo může s čistým svědomím říct, že má rád kapustu již od útlého věku. Kapusta patří mezi potraviny, které jako malé děti nesnášíme a odmítáme ji v jakémkoliv pokrmu. Naučte s námi vaše děti milovat kapustu, která je ochráncem našeho zdraví a přínosnou zeleninou pro náš organismus.

Jak se k nám brukev dostala?

Kapustu někdy označujeme jako brukev, druh dvouleté košťálové zeleniny, jejíž první zmínky přicházejí ze středozemní kultury. Kapustu pěstovali a pojídali již Egypťané, kteří znali jednoduché druhy kapusty. Už od 16. století se vědělo o blahodárných účincích kapusty na lidský organismus. V novověku docházelo k šlechtění kapusty a postupně se rozšířila po celém světě a nejvíce v Evropě.

kapusta

A jaké druhy kapusty známe?

Nejznámějším druhem je hlávková a růžičková kapusta, setkat se můžete také s druhem dřeňové kapusty a kadeřavé kapusty tzv. kadeřávku. Kapusta je úžasně odolná zelenina a můžeme ji označit za zimní. Vydrží totiž teplotu kolem -15 stupňů a to bez známek poškození.

kapusta

Nevídaný zdroj zdraví

Každý zmíněný druh kapusty je bohatý na vlákninu, je tedy blahodárný pro náš trávicí systém. Kapusta obsahuje vysoký podíl vitaminu C, vitamíny skupiny B a vitamin E a K. Z minerálních látek je v ní zastoupen draslík, vápník, hořčík, železo, fosfor, selen a kyselina listová. Především kadeřavá kapusta obsahuje dost karotenů. Příznivě působí na potíže s játry, žaludkem a střevní obtíže. Kromě toho příznivě působí na hladinu cholesterolu. Zvyšuje také naši imunitu a napomáhá v hojení ekzémů a jiných kožních potíží. Pravidelné užívání kapusty čistí cévy, tělo a rozpouští tuky, pomáhá při redukčních dietách a působí proti rakovině tlustého střeva. Je to zázrak, který si bez problémů můžeme vypěstovat na zahrádce.

Skvělá detoxikace

Kapusta působí i jako skvělý pročišťující prostředek. Odšťavněte si kapustu spolu s jablíčkem či mrkví. Směs si jablkem zjemníte a chuť bude podobná kiwi. Je velice vhodná pro redukční diety. Pijte sklenici šťávy každé ráno asi 20 minut před snídaní.

Naučte se vařit chutné dobroty z kapusty

To, že vaše děti nesnáší kapustu, je většinou zaviněno špatnou zkušeností, která přichází ze školních jídelen. Naučte děti jíst kapustu již od útlého věku a uvidíte, že si na ni brzy zvyknou. Vyzkoušejte zapéct kapustu s palačinkovým těstem, usmažit ji s anglickou slaninou v sýrovém těstíčku nebo připravte kapustové placičky či karbanátky. Klasikou je kapusta v polévce, ale můžete ji přidávat i do salátů nebo jen podávat s dresingem. Kapusta se skvěle hodí k masu i jako hlavní komponent pokrmu, stačí popustit uzdu vaší fantazii a začít přemýšlet nad tím, jak ji zařadit do jídelníčku vašeho i vašich dětí. Navíc v dnešní době, kdy se snažíme ušetřit každý peníz, se kapusta sama nabízí, je zdravou a levnou pochutinou, kterou byste měli jíst alespoň jednou týdně. Pamatujte na to, čím kratší dobu růžičky kapusty vaříte, tím více si zachovají své účinky, zejména hladinu thiaminu (vitamínu B1, který příznivě působí na nervový systém a bojuje proti únavě).

kapusta

Jak vybrat správnou kapustu?

Při nákupu si prohlížíme vždy kvalitu výrobku, který chceme koupit, jinak by to nemělo být ani u kapusty. Na co se tedy zaměřit při nákupu kapusty? Hlávky by měly být pevné, bez náznaku začátku rašení květního stvolu. Košťál by měl být hladce odříznutý těsně nad nasazením listů tak, aby neopadly a neměl by mít žádné náznaky hniloby. Praskliny na vnějších listech jsou běžné, nechává se i pár obalových listů jako ochrana.

Naučte se konzumovat tuto zanedbávanou zeleninu, která by si měla najít místo na našem talíři, aby nás mohla potěšit svými účinky na zdraví.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button