JídloRady a tipyZdraví

Mandlové mléko, kokosové, konopné…které z nich je nejzdravější?

Se stále se rozvíjejícím trendem zdravého stravování a veganstvím přichází na řadu alternativní způsoby přípravy potravin. Především díky vlivu veganství se nesmírně zpopularizovalo užívání rostlinného mléka. To se dnes vyrábí z nejrůznějších druhů oříšků, obilovin a luštěnin. Záleží jen na vás, které budete preferovat. Jaké z nich však právě pro vás může být nejzdravější?

Rostlinné mléko či kravské

Rostlinná mléka jsou vyráběna nejčastěji z oříšků (mandlové, lískooříškové), semínek (konopné, makové), obilovin (ovesné) či luštěnin (sojové). Rostlinná mléka si také můžete běžně připravit doma a vyjdou vás celkem levně. Jsou bohatá na obsah minerálních látek a vitamínů, jež přebírají z plodin, ze kterých jsou vyrobena. Nelze jednoznačně říci, zda je zdraví přínosnější kravské mléko či rostlinné, jelikož každému organismu vyhovuje jiný poměr živin, navíc vše záleží i na celkovém složení stravy. Rostlinná mléka jsou však jednoznačně zajímavým zpestřením vašeho jídelníčku a zdraví přínosnými.

Kravské mléko

Jeden šálek kravského mléka obsahuje přibližně 150 kalorií, 12 gramů sacharidů, tedy laktózu či mléčný cukr, 8 gramů tuku a 8 gramů proteinu. Právě z kravského mléka se vyrábí syrovátkové proteinové prášky. Kravské mléko obsahuje kasein, který bývá alergenem pro některé osoby. Je také zdrojem vápníku.

Mandlové mléko

Jeden šálek mandlového mléka obsahuje přibližně 30 až 60 kalorií, 1 g sacharidů, 3 gramy tuku, 1 gram proteinu. Obsah látek se samozřejmě může lišit v závislosti na daném produktu či pokud si vyrábíte mléko domácí. Mandlové mléko je veganské, neobsahuje laktózu, a proto je ideální právě pro osoby s její intolerancí. Je dobrým zdrojem vápníku, hořčíku, vitamínů A a E a dalších živin. Při nákupu rostlinného mléka si vždy vybírejte kvalitní výrobce, kteří nepřidávají do tohoto mléka nic zbytečného navíc.

Kokosové mléko

Kokosové mléko je odlišné od kokosové vody či kokosového krému, který naleznete v plechovkám. Kokosové mléko se vyrábí z kokosu a má méně hustší konzistenci. Obsahuje přibližně 50 kalorií na jeden šálek, 2 g sacharidů, 5 gramů tuku a 0 gramů proteinu. Kokosové mléko obsahuje triglyceridy s dlouhým řetězcem, které bývají spojeny s úbytkem hmotnosti. Obsahuje vitamíny B3, K, C, E, kyselinu listovou a pantotenovou, dále minerální látky.

Konopné mléko

Konopné mléko je vyráběno ze semínek konopí, a ne, opravdu nemá žádné halucinogenní účinky. Je veganské a bez obsahu laktózy. Jeden šálek konopného mléka obsahuje kolem 110 kalorií, 6 g sacharidů, 7 gramů tuků, 5 g proteinu a je dobrým zdrojem železa a vápníku. Přirozeně obsahuje celkem vysoký podíl bílkovin, přičemž na světě není ani tolik lidí, kteří mají alergii na konopná semínka.

Ovesné mléko

Jeden šálek ovesného mléka obsahuje přibližně 120 kalorií, 16 g sacharidů, 5 gramů tuku, 3 gramy proteinu a bývá často obohaceno o vitamíny A, B2, B12, D, vápník a draslík. Oves přirozeně obsahuje beta glukany, které podporují zdraví srdce. Neobsahuje ani lepek, ale může se stát, že se do ovsa dostane také pšenice. Pokud jste tedy na lepek citliví či alergičtí, vybírejte mléko, které je certifikováno jako bez obsahu lepku.

Sojové mléko

Jeden šálek sojového mléka obsahuje přibližně 80 až 100 kalorií, 4 gramy tuku a 7 gramů proteinu, je tedy na obsah bílkovin opravdu bohaté. Sojové mléko je také dobrým zdrojem vitamínů A, B12, vápníku a draslíku. Sója je také zdrojem koenzymu Q10. Obsahuje přibližně stejné množství bílkovin jako kravské mléko. Důležité je ovšem vybírat kvalitní sojová mléka, jelikož bývá sója často modifikována, proto je vhodné pořizovat sojové mléko, které je certifikováno jako bez GMO.

Které je nejzdravější?

Na otázku, které rostlinné mléko je právě pro vás tím nejzdravějším, neexistuje jasná odpověď. Každý organismus vyžaduje jiné poměry živin, popřípadě bílkovin apod. Přínos rostlinných mlék se často odvíjí také od intolerance na určité látky, pokud nesmíte například laktózu, určitě oceníte mandlové či sojové mléko, pokud jste však alergičtí na mandle, zvolte raději mléko ovesné či konopné. Volba se odvíjí také od ceny rostlinných mlék, jejich dostupnosti a chuti. Dokáží však skvěle obohatit jídelníček a hodí se při přípravě ranních kaší, do smoothie, chia pudinku, ale i při přípravě omáček a koláčů či jako doplněk do kávy.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button