Nezařazené

Kopřiva dvoudomá: perfektní divoká rostlina vhodná ke konzumaci stejně jako špenát

Jak ji zakomponovat do jídla? Naučte se rychle a snadno poznat kopřivy dvoudomé. Ukážeme vám, jak je identifikovat, sklízet a připravovat. Kopřivy jsou nabité vitamíny – rozhodně patří mezi top zdravé ingredience.

Kdo nevyzkoušel dušené kopřivy s těstovinami nebo zeleninou, neuvěří, jak moc jsou chutné.

Kopřiva dvoudomá je známá svým štiplavým charakterem

I z toho důvodu vám doporučujeme vzít si na ní rukavice. Je vysoce výživná a snadno dostupná ve většině oblastí. Nicméně při vaření nebo sušení, ztrácí své bodavé vlastnosti. Lze ji vařit v páře, restovat i podusit.

Z listů si lze připravit čaj, osladit ji medem a citronem. Použijte je do jakéhokoli pokrmu, který byste běžně používali se špenátem. Vlastní zemitou a zdravou chuť, kterou si určitě užijete. Pokud máte rádi jinou zeleninu, proti gustu žádný dišputát…

Kopřiva dvoudomá je také nabitá živinami

Obsahuje spoustu vitamínu C a A a mimo jiné také vápník, hořčík, železo a draslík. Kopřivy jsou také super zdrojem bílkovin.

Kopřivy se začínají objevovat brzy na jaře a potom je můžete sbírat i nadále. Vyhovuje jim stanoviště na slunných místech, kde je bohatá a vlhká půda.

Rostou podél řek, potoků, jezer, příkopů a na okrajích zemědělských polí. Hojně roste jako „plevel“. Najdete ji většinou v hustých shlucích. Listy jsou špičaté se základnou ve tvaru srdce a členitými žilkami. Když dostanete „žihadlo“ je to kvůli chloupků, které pokrývají stonky kopřivy.

Sklizeň:

I když se doporučuje sklízet mladé kopřivy prvních pár týdnů poté, co se objeví na jaře, můžete je natrhat i teď na podzim.

Vezměte si na to rukavice a trsy kopřiv opatrně vložte do velkého papírového nebo igelitového sáčku. Koncem léta mívají kopřivy listy nahoře velmi tenké a stonky vláknitější.

Příprava:

Kopřivy přeneste do cedníku a pořádně je propláchněte. Následně je můžete využít do vašich pokrmů.

Restované kopřivy s cibulí a těstovinami

Ingredience:

  • 8 šálků kopřivy, dobře opláchnutých a podle potřeby nakrájených na menší kousky
  • ½ šálku jarní cibulky nakrájené na kolečka
  • 2 lžíce másla
  • 2 lžíce jiného tuku, např. slaninový, kokosový olej či sádlo
  • ½ šálku vařené šunky na kostky
  • 1 šálek čínských nudlí
  • podle chuti mořská sůl a čerstvý drcený pepř
  • čerstvě nastrouhaný parmazán

Postup:

Nejprve si uvařte nudle, přeceďte je a přidejte trochu olivového oleje, aby se neslepily a odstavíme je. Na pánvi na středním ohni roztavte tuk, orestujte jarní cibulku a potom přidejte kopřivy, česnek a šunku. Promíchejte, ať se vše spojí a nechá projít varem. Opatrně vsypte nudle a jemně vše prohoďte na pánvi ještě jednou. Dochuťte solí a čerstvě nastrouhaným parmezánem.

Kopřivy můžete také jíst jako přílohu.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Back to top button