NezařazenéOstatníPrevenceRady a tipy

Techniky, které vám pomohou žít v přítomnosti a zbavit se stresu

Často se v knihách setkáváme s radami, které říkají, že klid a mír si zachováme tak, že jednoduše „zůstaneme v přítomném okamžiku“, neboli zachováme si vědomí toho, co se děje právě teď. Ale málokdy se v knize či článku uvádí, jak toho přesně docílit. Pojďme si představit několik způsobů, jak na to.

Dýchání

Jeden z úžasných způsobů, jak zůstat v přítomnosti, je zaměření na svůj dech. Soustředíte-li veškerou pozornost na to, jak dýcháte, je méně pravděpodobné, že se vaše mysl zatoulá ke starostem a nedořešeným problémům.

Existuje několik různých způsobů, jak se soustředit na svůj dech, při nichž kombinujete fyzické i duševní vědomí, což je ten nejlepší způsob, jak se nováčci mohou učit žít v přítomnosti.

Brániční dýchání

V jógových kurzech je tato metoda nazvaná jako dirga pránajáma. Zhluboka se nadechujete do plic a vytváříte klidný stav bytí. Nejlepší je umístit jednu roku na břicho a druhou na horní část hrudníku. Při nádechu vsajte nejdříve vzduch do břicha, abyste cítili, jak se vaše ruka zdvihá, pokračujte nádechem hluboko do hrudníku tak, abyste cítili, jak se zvedají i vaše žebra. Vydechujte opačným směrem, tj. nejdříve z plic a bránice a poté vypusťte vzduch i z břicha.

Tato praktika je velmi účinná, protože vaše pozornost je zaměřena jen na dech a pohyb těla, takže není prostor pro žádné další myšlenky.

Alternativní nosní dýchání

Technika známá jako nadí sodhana nebo anuloma viloma. Jedná se o další techniku, která vás rychle vtáhne zpět do přítomnosti a zmírní stres a úzkost. Tuto metodu navíc můžete jednoduše praktikovat kdekoliv a kdykoliv, protože potřebujete jen pár minut a trochu soukromí.

Alternativní nosní dýchání se provádí tímto způsobem: Zacpěte si pravou nosní dírku a pomalu se nadechněte levou, přitom v duchu počítejte do čtyř. Zadržte dech a počítejte do 16, poté vydechněte přes pravou nosní dírku a přitom počítejte do osmi. Totéž proveďte se zacpanou levou dírkou. Možná se vám tento postup zdá velmi banální, ale opět bude vaše pozornost zaměřena jen na dýchání a mysl se uklidní.

Smyslové vědomí

Jestliže cítíte, že je vaše mysl neklidná a cítíte úzkost, zaměřte se na to, co vám ukazují vaše smysly. Najděte si klidné místo, kde můžete o samotě sedět po dobu několika minut, zavřete oči a zhluboka se několikrát nadechněte.

Hmat: Zaměřte se na věci, kterých se můžete dotknout. Oči mějte zavřené. Co cítíte pod nohama? Chladí vás jemný vánek nebo cítíte sluneční paprsky? Jaká je tkanina na vašem těle? Jsou vaše ruce položené na chladné desce stolu nebo v kožovitém náručí starého křesla? Ponořte se jednoduše do fyzických pocitů.

Vůně: Co právě teď cítíte? Oči mějte stále zavřené. Jestliže jste v kanceláři, možná cítíte kávu či vůni čaje z jídelny či spolupracovníkova stolu. Dělal si dnes někdo popcorn v mikrovlnce? A co váš vlastní parfém či kolínská? Šampon ve vlasech? Ať už jste doma či venku, snažte se rozpoznat co nejvíc vůní.

Sluch: Udělejte si chvilku a opravdu naslouchejte světu kolem sebe. Většina z nás je natolik aklimatizovaná životním podmínkám, že většinu ze zvuků kolem sebe ani pořádně nevnímá. Takže mějte oči zavřené a poslouchejte. Slyšíte, jak šumí bublinky v minerálce? Tikot hodin? Provoz venku na ulici? Jak váš pes chrápe? Kapky deště bubnující o okenní parapet… a zpěv ptáků.

Chuť: Jestliže jste delší dobu nejedli, vezměte si na pomoc malou svačinku nebo dobré pití a věnujte plnou pozornost jeho chuti. Všímejte si textury, různých příchutí. Dávejte pozor na pohyb jazyku a hrdla, na to, jak polykáte a jak vaše jídlo putuje dolů do žaludku.

Zrak: Nyní můžete otevřít oči. Nejlepší je provádět toto cvičení jako poslední, protože jste už uvolnění díky zaostření na předchozí smysly. Zaměřte se na něco známého ze svého okolí a zkuste se na onu věc podívat jinýma očima. Podrobně si všímejte každého lístku své oblíbené rostliny nebo každého detailu vašeho hrníčku na kávu. Jsou na něm nějaké nedokonalosti? Co je na něm napsáno? Udělejte si čas se na něco podívat doopravdy, ne to jen bezmyšlenkovitě pozorovat.

Uzemnění

Někteří lidé zjišťují, že nejlepší způsob, jak se navrátit do přítomnosti, je najít předmět, který jim k tomu pomůže. Může to být talisman v kapse či šperk, který každý den nosíte. A až se začnou vynořovat nějaké obavy či starosti, zaměřte se jen na tu jednu věc, která vás přivede zpět do současnosti. Kamínek, krystal, malý náramek či přívěsek nebo dokonce prsten, který každý den nosíte; to vše vám může pomoci.

Posaďte se na klidné místo a několik minut soustřeďte veškerou pozornost pouze na dotek vašeho talismanu. Užívejte si chladnou hladkost kamene a čerpejte z něj sílu – ten kousek horniny už existuje miliony let. U krystalu si představte mocnou energii, která jím proudí do vašeho těla… Vnější svět nechte prokluzovat mezi prsty a naopak se soustřeďte jen na to, co svíráte ve své ruce.

Žití v přítomnosti vyžaduje praxi, ale každodenní krátký trénink je vše, co je potřeba k jejímu vytvoření. Nebude trvat dlouho a zjistíte, že jste mnohem všímavější k dění kolem sebe a myšlenky na minulost a budoucnost vás míjí jako oblaka.

Zdroj

 

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button