PrevenceZdraví

Nasbírejte si kopřivu dvoudomou a podpořte své zdraví

Jaro je ideálním obdobím pro sběr kopřiv. Kopřivy jsou mladé, plné síly a látek, které prospívají vašemu zdraví. Podívejte se dnes s námi na účinky, které vašemu organismu přináší kopřivy. V dnešním článku si osvětlíme jejich sběr, sušení a tipy, jak kopřivy v kuchyni využívat. 

Seznamte se s kopřivou

Mezi nejrozšířenější a nejtypičtější u nás patří kopřiva dvoudomá, která se již dříve používala jako léčivá bylina. Narazit můžete vedle kopřivy dvoudomé na kopřivu žahavku, která je menšího vzrůstu a má menší listy, její vzhled sám už napovídá, jakou skrývá žahavou sílu. Domovem kopřivy je celá severní polokoule a dostává se postupně i do Jižní Ameriky. Kopřiva je invazivním druhem, který se rád šíří do všech koutů světa i celých Čech. Tato bylina dorůstá až do výšky metru a půl  a nechybí ji žahavé chlupy, proto se ji někdy přezdívá žahavka, žíhavka či prhlinka.

Sběr kopřiv

Z kopřivy se běžně sbírá list, nať a také oddenky a květy. Tuto bylinu můžete sbírat již zjara a to až do září. Nejkvalitnější bylinu však získáte nejpozději do konce května, jelikož má ve své plné síle největší účinnost, navíc neobsahuje takové množství dusičnanů. Později je vhodné sbírat bylinu až v září, kdy opět přináší mladé výhonky plné síly. Bylina se suší ve stínu a teplota by neměla přesáhnout padesát stupňů. Pokud bylinu nasušíte rychle po sběru, zachová si svou zelenou barvu a množství látek

Co kopřiva obsahuje?

Listy kopřiv obsahují chlorofyl, kyselinu křemičitou, serotonin, karotenoidy, histamin, vitamín B1, kyseliny pantothenovou, vitamín C a další zdraví příznivé látky. Důležité je správné sušení, které některé z těchto látek zachovává, zvláště stín a nepřekročení teploty, která by způsobila tmavý vzhled kopřiv, které by byly chudé na zdravé látky.

Kopřiva a její použití

Kopřivu můžete používat v nejrůznějších formách. Jelikož jde o bylinu, která je pro každého z nás dostupná, můžete si ji nasbírat a nasušit sami. Kopřiva se užívá buď v podobě čaje, tinktury, oleje, čerstvé šťávy, koupele či se používá přímo čerstvá rostlina.

Kopřiva a zdraví

Kopřiva se nám zdá naprosto běžnou, právě tím, že ji potkáváme na každém rohu, ale skrývá v sobě mnohé účinky, které vám pomohou s mnoha zdravotními problémy. Kopřiva působí na snížení hladiny krevního cukru, má mírné močopudné účinky, je vhodná, pokud chcete zmírnit krvácení, působí protizánětlivě, urychluje hojení ran, regeneruje pokožku a zmírňuje nepříjemné pocení. Zvláště při chudokrevnost, různých chorobách krve je vhodné ji užívat, čistí krev a podporuje krvetvorbu. Její pravidelná konzumace v jakékoliv formě je vhodná pro diabetiky, osoby, které trpí ekzémem či revmatizmem a dnou. Zevně pomáhá na popáleniny či proti lupům. Kopřiva velmi příznivě působí na vaše vlasy i pokožku hlavy. Podporuje také růst vlasů a pomáhá prokrvení pokožky hlavy. Připravit si z kopřiv můžete také koupel, která pomáhá od bolestí páteře.

Kopřivová strava

Kopřivu můžete používat nejen ve zmíněných formách výše, ale přidat ji i do vašich pokrmů. Klasikou je kopřivová nádivka. Nasekané kopřivy však můžete přidat i do vašich polévek, zapečených brambor či jí nahradit špenát. Velmi zdravá je kopřivová polévka, pesto z kopřiv či kopřivové těstoviny. Vydejte se tedy na sběr kopřiv dříve, než bude pozdě a dopřávejte si kopřivy čerstvé i nasušené.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button