PrevenceZdraví

Podzimní hit – šípek

Skromný a půvabný keř rostoucí často při okrajích pastvin i lesů, to je planá růže šípková. Ač skromná, přesto plná síly a léčivých účinků. Časem na její sběr jsou měsíce září a říjen s ideálním suchým a slunným počasím, které vám zaručí vyšší obsah vitamínu C. Šípky, které si ponesete domů, by měly být tvrdé, červené nebo oranžové. Přezrálé nesbírejte.

Zpracování

Nejlepší je hned po příchodu je usušit, nejlépe umělým teplem, které nepřesáhne teplotu 60°C. Pokud je budete sušit pomalu, zplesniví, při vyšší teplotě ztrácí vitamín C. Pokud jsou šípky správně usušené, mají oranžovou až tmavě hnědou barvu a slabou ovocnou vůni. Usušené šípky skladujte ve vzduchotěsné nádobě, na temném a suchém místě a spotřebujte je do jednoho roku (delším skladováním totiž ztrácejí obsah vitamínů). Jestliže plody přešly prvními mrazíky, nejsou již k sušení vhodné, ale můžete je použít třeba na výrobu výborné marmelády nebo sirupu.

Typy pro sušení

Pokud máte sušičku ovoce, můžete ji na sušení použít. Sušit je můžete celé, namleté nebo nasekané. Nemáte – li sušičku, dobře poslouží i trouba. Na plech položte pečící papír, na nějž šípky rozprostřete a sušte s mírně otevřenými dvířky.

Proč je šípek zdravý a nač jej používat

Plody obsahují třísloviny (antioxidanty, mají protizánětlivé účinky, působí proti ateroskleróze), sacharózu, silice, flavonoidy (antioxidanty), vitamíny C (posiluje obranyschopnost, zpevňuje cévy, ovlivňuje srážlivost krve, zlepšuje zásobení těla kyslíkem, udržuje schopnost soustředit se), B (má podíl na metabolismu tuků, cukrů a bílkovin), K, karoten, fosfor, vápník, draslík a hořčík. Látky obsažené v šípku mají blahodárné účinky na močové cesty, snižují hladinu cholesterolu. Využívají se též jako podpůrné prostředky při léčbě ledvinových a žlučových kamenů. Nejširší uplatnění však nacházejí jako prostředek pro zvýšení odolnosti organismu, zejména v zimním období.

Vaříme čaj

Pokud chcete připravit čaj z čerstvých šípků, vařte je na mírném ohni asi 15 minut. Sušené šípky je lepší nechat přes noc namočené a pak asi 10 minut vařit. Můžete je také nadrtit, v tom případě čaj přelijte přes papírový filtr nebo plátýnko. K dochucení použijte med.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button