HubnutíJídloZdraví

Slyšeli jste již o zázračné pegan dietě?

Pegan dieta je zajímavým způsobem stravování. Jedná se o dietní plán, který slibuje nejen rychlé hubnutí, lepší kontrolu nad hladinou cukru v krvi, ale také snižuje riziko vzniku zánětu v těle. Kromě toho, že podpoří hubnutí, tak je také zdraví přínosná. Jaké jsou však zásady pegan stravování?

Zdravá dieta

Autorem tohoto způsobu stravování je amerických lékař Mark Hyman, který propojil výhody, které přináší veganství spolu s paleo stravováním a objevil nový způsob stravování, tzv. peganskou stravu. Kombinuje tedy principy paleo a rostlinného stravování. K pochopení pegan stravování však nejdříve musíme znát zásady paleo diety.

Paleo dieta

Ta je založena na konzumování jen takových potravin, které mohli konzumovat i naši předci v období paleolitu, tedy zhruba před 10 000 lety. Souvisí to s vývojem trávicí soustavy a předpokladem, že je pro nás a náš trávicí trakt takováto strava nejpřínosnější. Paleo strava neobsahuje žádné cukry, pouze med a přirozené cukry, které jsou obsaženy v ovoci. Vynechány jsou také mléčné výrobky, luštěniny a konzumovat lze pouze průmyslově nezpracované maso a ryby. Strava je založena především na velké dávce zeleniny, semen a ořechů, ovoce a masa. Vzpomeňte však na dějepis a paleontologické období, kdy lidé jedli maso opravdu jen v případě, že si jej sami ulovili, rozhodně tedy ne každý den.

Veganství

Veganská strava je naopak založena pouze na rostlinné bázi a eliminuje konzumaci masa a živočišných produktů, viz mléčné výrobky, vejce a med.

Pegan strava

Pegan dieta však kombinuje aspekty obou těchto typů stravování, přičemž veganská i paleo dieta se zaměřují na potraviny, které nezvyšují hladiny cukru v krvi, navíc dbají na přísun čerstvé zeleniny, ovoce, zdravých bílkovin a tuků. Doktor Hyman spojil nejlepší aspekty obou druhů stravování a vytvořil úpravu jídelníčku/dietu, která napomáhá zdraví, podporuje protizánětlivé a detoxikační procesy v těle.

Co můžete konzumovat?

Do jídelníčku patří celkem rozmanité množství potravin, a to včetně masa, zeleniny, ovoce, ořechů apod.

  • Maso z bio chovu: hovězí maso, zvěřina, telecí maso, jehněčí atd.
  • Drůbež z volného výběhu: kuře, krůta, kachna, husa atd.
  • Ryby volně žijící :  losos, sardinky, makrela, tuňák atd.
  • Vejce od slepic z volného chovu
  • Ovoce:  jablka, pomeranče, bobule, hrušky, banány, hrozny, třešně atd.
  • Zelenina: chřest, brokolice, květák, celer, listová zelenina, ředkvičky, vodnice atd.
  • Obiloviny (v malém množství): quinoa, oves, hnědá rýže, pohanka, proso
  • Luštěniny (v malém množství): cizrna, černé fazole, pinto fazole, fazole, čočka
  • Ořechy / semena:  mandle, vlašské ořechy, kešu, pistácie, chia semena, lněná semínka, konopné semínko
  • Zdravé tuky:  nerafinovaný kokosový olej, avokádový olej, olivový olej
  • Byliny / koření:  kmín, koriandr , bazalka, oregano, tymián, rozmarýn, kurkuma atd.

Čemu se vyvarovat?

  • Konvenční maso a z velkochovů, podobně i živočišné produkty: drůbež, mořské plody a vejce
  • Mléčné výrobky:  mléko, jogurt, sýr, máslo, atd.
  • Obiloviny:  zrna obsahující lepek, jako je pšenice, ječmen a žito
  • Luštěniny:  arašídy
  • Rafinované oleje:  slunečnicový olej, kukuřičný olej, sójový olej, řepkový olej
  • Cukr a výrobky slazené cukrem
  • Zpracovaná jídla: chipsy, sušenky, sušenky, hotová jídla, preclíky, müsli, rafinovaná zrna, rychlé občerstvení

Zdravá strava

Pegan stravování by mělo být založena na kvalitních surovinách (z kvalitních zdrojů), pestrých pokrmech a vyhnutí se všemu, co by mohlo být pro vaše tělo nezdravé. Je jakýmsi rozumným kompromisem mezi veganstvím a paleo stravováním. Navíc se podílí na udržení hladiny cukru v krvi v normálu a je tak prevencí vzniku cukrovky, popřípadě vysokého krevního tlaku.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button