OstatníRady a tipyZdraví

Světlé i temné stránky čaje: Čím prospívá, čím škodí a kolik ho pít?

Zatímco někteří si dají čaj jen několikrát do roka, mnoho lidí s ním začíná den a popíjí ho při každé příležitosti. Čeho si na čaji nejvíce ceníte? Máte rádi jeho chuť, povzbuzující účinky nebo snad zdravotní přínosy? Zdravotních přínosů má čaj celou řadu, ale příliš často se nemluví o negativních vlivech častého pití čaje, kterých opravdu není málo. Poznejte čaj skutečně důkladně, představíme vám jeho přínosy, zápory a také, kolik byste ho měli pít, aby byla jeho konzumace skutečně zdravá

Umírněnost je při pití čaje klíčová

Nadměrné množství se nedoporučuje. Někteří jsou schopni vypít za den i 2 litry čaje. Omezte denní spotřebu na 1-3 šálky denně. Většina lidí může vypít 3–4 šálky (cca 750–1000 ml) čaje denně bez nežádoucích účinků, ale někteří mohou zaznamenat vedlejší účinky při nižších dávkách. Mírná konzumace čaje má zanedbatelné nebo žádné vedlejší účinky. Nadměrná konzumace některých čajů, jako je černý čaj, který má vysoké množství kofeinu, však může vést k některým zdravotním problémům od silných až po mírné bolesti hlavy, nervozitu, problémy se spánkem, podrážděnost, průjem, zvracení, kolísání srdečního tepu a pálení žáhy.

Je zdravé pít čaj s mlékem nebo sladidly?

Čaj s mlékem může být pro někoho zdravou volbou. Mléko dodává vápník a bílkoviny, což pomáhá udržovat silné kosti, hubnout, zvyšovat svalovou hmotu a mnoho dalších věcí. Nadměrné množství mléka však může snížit antioxidační účinky čaje, což může bránit jeho zdravotním přínosům. Kromě obsahu mléka sledujte množství cukru, které do mléčného čaje přidáváte, protože nadměrné množství cukru může způsobit, že váš čaj bude nezdravý. Proto je umírněnost klíčem k vyváženému a zdravému čaji.

Vyhýbejte se nadměrnému pití i množství sladidel.

Zdravotní výhody pití čaje

1. Obsahuje antioxidanty

Čaj je pokladnicí antioxidantů, jako jsou katechiny a flavonoidy. Tyto sloučeniny hrají zásadní roli v boji proti oxidativnímu stresu, neutralizují škodlivé volné radikály v těle a podporují celkové zdraví tím, že snižují riziko chronických onemocnění, jako je rakovina, srdeční choroby a cukrovka.

2. Podporuje relaxaci

Přítomnost L-theaninu podporuje relaxaci a všímavost, aniž by navozovala ospalost, díky čemuž je čaj uklidňujícím společníkem v chaotickém světě.

4. Zdravé srdce

Čaj má protizánětlivé a antioxidační vlastnosti, které jsou spojeny s potenciálními přínosy pro kardiovaskulární zdraví, pomáhají regulovat krevní tlak a snižují riziko srdečních onemocnění.

5. Úbytek hmotnosti

Některé sloučeniny v čaji, jako jsou katechiny a obsah kofeinu, mohou pomáhat urychlit metabolismus a napomáhat úsilí o regulaci hmotnosti.

6. Zvyšuje duševní bdělost

Čaj obsahuje v malém množství kofein. Tento obsah kofeinu může zvýšit bdělost a zlepšit soustředění a koncentraci, což z něj činí vynikající volbu pro ty, kteří chtějí zůstat duševně bystří po celý den.

7. Snižuje stres

Mnoho lidí nachází útěchu v teplém šálku čaje během stresujících období. Akt vaření a popíjení čaje může mít uklidňující účinek, který podporuje relaxaci a snižuje úzkost.

8. Lepší zdraví ústní dutiny

Čaj obsahuje fluor a třísloviny, které jsou prospěšné pro zdraví ústní dutiny. Pokud je konzumován bez nadměrného cukru nebo přísad, může být tento nápoj šetrný k zubům.

9. Udržuje vás hydratované

Čaj přispívá ke každodennímu příjmu tekutin, podporuje hydrataci a zároveň nabízí chuťovou alternativu k čisté vodě.

10. Zlepšuje zdraví pokožky

Vysoký obsah antioxidantů v čaji může podpořit zdravější pokožku. Sloučeniny v čaji pomáhají chránit pokožku před škodlivými účinky UV záření a znečištěním.

Čaj může způsobit i řadu problémů.

Nežádoucí účinky pití čaje

1. Snížená absorpce železa

Čaj je bohatým zdrojem třídy sloučenin nazývaných taniny. Třísloviny se mohou vázat na železo v určitých potravinách, takže je nedostupné pro absorpci ve vašem trávicím traktu. Přesné množství taninů v čaji se může značně lišit v závislosti na typu a způsobu přípravy. To znamená, že omezení příjmu na 3 nebo méně šálků denně je pravděpodobně bezpečné. Pokud máte málo železa, ale přesto rádi pijete čaj, zvažte jeho pití mezi jídly. Pokud tak učiníte, sníží se pravděpodobnost ovlivnění schopnosti vašeho těla absorbovat železo z jídla během jídla.

2. Zvýšená úzkost, stres a neklid

Čajové lístky přirozeně obsahují kofein. Nadměrná konzumace kofeinu z čaje nebo jakéhokoli jiného zdroje může přispívat k pocitům úzkosti, stresu a neklidu. Průměrný šálek čaje obsahuje asi 11–61 mg kofeinu, v závislosti na odrůdě a způsobu přípravy. Černé čaje mají tendenci obsahovat více kofeinu než zelené a bílé odrůdy a čím déle čaj louhujete, tím vyšší je obsah kofeinu. Pokud si všimnete, že váš čajový návyk způsobuje, že se cítíte nervózní nebo nervózní, může to být známka toho, že jste toho vypili příliš mnoho.

3. Špatný spánek

Protože čaj přirozeně obsahuje kofein, nadměrný příjem může narušit váš spánkový cyklus. Melatonin je hormon, který signalizuje vašemu mozku, že je čas spát. Kofein může inhibovat produkci melatoninu, což má za následek špatnou kvalitu spánku.

4. Nevolnost

Některé sloučeniny v čaji mohou způsobit nevolnost, zejména při konzumaci ve velkém množství nebo na lačný žaludek. Taniny v čajových lístcích jsou zodpovědné za hořkou, suchou chuť čaje. Adstringentní povaha tříslovin může také dráždit trávicí tkáň, což může vést k nepříjemným příznakům, jako je nevolnost nebo bolest žaludku. Množství čaje potřebné k dosažení tohoto účinku se může dramaticky lišit v závislosti na osobě. Citlivější jedinci mohou pociťovat tyto příznaky již po vypití 1–2 šálků čaje, zatímco jiní mohou být schopni vypít více než 5 šálků, aniž by zaznamenali nějaké škodlivé účinky.

5. Pálení žáhy

Kofein v čaji může způsobit pálení žáhy nebo zhoršit již existující příznaky refluxu kyseliny. Kofein může také přispět ke zvýšení celkové produkce žaludeční kyseliny. To znamená, že pokud běžně konzumujete velké množství čaje a často pociťujete pálení žáhy, může být užitečné snížit jeho příjem a zjistit, zda se vaše příznaky zlepší.

6. Těhotenské komplikace

Vystavení vysokým hladinám kofeinu z nápojů, jako je čaj, během těhotenství může zvýšit riziko komplikací, jako je potrat a nízká porodní hmotnost dítěte

7. Bolesti hlavy

Přerušovaný příjem kofeinu může pomoci zmírnit některé typy bolestí hlavy. Při chronickém užívání však může dojít k opačnému účinku. Pokud máte opakované bolesti hlavy a myslíte si, že mohou souviset s vaším příjmem čaje, zkuste tento nápoj na nějakou dobu omezit nebo vyloučit ze svého jídelníčku, abyste viděli, zda se vaše příznaky zlepší.

8. Závratě

Ačkoli jsou pocity točení hlavy nebo závratě méně častými vedlejšími účinky, může to být způsobeno pitím příliš velkého množství kofeinu z čaje.

9. Závislost na kofeinu

Kofein je návykový stimulant a pravidelný příjem z čaje nebo jiného zdroje může vést k závislosti. Příznaky vysazení kofeinu mohou zahrnovat bolest hlavy, podrážděnost, zvýšenou srdeční frekvenci a únavu.

Zdroj obrázků: Pixabay.com

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Makawiel

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button