Jídlo Prevence

Top 15 potravin, které obsahují niacin

Niacin
Napsáno od Barbora

Niacin, který častěji známe jako vitamín B3, je ve vodě rozpustným vitamínem a jeho deriváty hrají klíčovou roli v energetickém metabolismu buněk. Jeho pravidelný přísun ve stravě vás chrání před vysokým cholesterolem a snižuje tedy riziko vzniku srdečních onemocnění.

Niacin, který častěji známe jako vitamín B3, je ve vodě rozpustným vitamínem a jeho deriváty hrají klíčovou roli v energetickém metabolismu buněk. Jeho pravidelný přísun ve stravě vás chrání před vysokým cholesterolem a snižuje tedy riziko vzniku srdečních onemocnění. Podporuje také funkce mozku, snižuje bolestivost kloubů a chrání před vznikem diabetu 1. typu. Jaké potraviny si však dopřávat, abyste ve stravě přísun vitamínu B3 podpořili?

Vitamín B3 v těle

Vitamin B3, jiný název pro niacin, je jedním z osmi vitamínů B, které tělo potřebuje k buněčným procesům, včetně klasické přeměny přijímané potravy na energii. Podporuje také zdraví kůže, trávicího traktu a nervového systému a je nezbytný pro udržení zdraví srdce a mozkových funkcí. Niacin se nachází ve dvou hlavních formách, kyseliny nikotinové a niacinamidu. Doporučuje se, aby muži a ženy konzumovali nejméně 16 a 14 miligramů niacinu denně prostřednictvím stravy. Maso, ryby a drůbež patří k nejbohatším zdrojům niacinu a také mnoho živočišných produktů. Nicméně, mnoho zdrojů vitamínu B3 je také vegetariánských, včetně slunečnicových semen, arašídů, zeleného hrášku a hnědé rýže.

Top 15 potravin, které obsahují niacin

  1. Kuře –  1 kus/šálek: 19,2 miligramu (96 procent DD)
  2. Játra –  1 plátek: 11,9 miligramu (60 procent DD)
  3. Tuňák –  90 g: 11,3 miligramu (56 procent DD)
  4. Krocan – 1 šálek: 9,6 miligramu (48 procent DD)
  5. Losos – 90 g: 6,8 miligramu (34 procent DD)
  6. Sardinky – 1 ks: 4,8 miligramu (24 procent DD)
  7. Hovězí maso – 90 g: 4,4 miligramu (22 procent DD)
  8. Slunečnicová semínka  – 1 šálek: 3,8 miligramu (19 procent DD)
  9. Arašídy – 30 g: 3,8 miligramu (19 procent DD)
  10. Zelený hrášek – 1 šálek: 3,2 miligramu (16 procent DD)
  11. Hnědá rýže – 1 šálek, vařené: 3 miligramy (15 procent DD)
  12. Houby – 1 šálek: 2,5 miligramu (13 procent DD)
  13. Avokádo – 1 šálek, na kostky: 2,6 miligramu (13 procent DD)
  14. Sladké brambory – 1 střední: 1,7 miligramu (8 procent DD)
  15. Chřest –  1 šálek: 1,3 miligramu (7 procent DD)

Niacin vašemu tělu přináší:

  • Podporuje zdraví srdce
  • Pomáhá léčit artritidu
  • Podporuje mozkové funkce
  • Udržuje pokožku zdravou
  • Chrání před vznikem diabetu 1. typu
  • Prevence erektilních dysfunkcí

Srdce jako zvon

Srdeční onemocnění je závažným problémem, který každoročně postihuje miliony lidí po celém světě. Srdeční onemocnění jsou také příčinou přibližně 31,5 procent všech úmrtí na celém světě. Výzkumy ukazují, že niacin má dobrý vliv na zdraví srdce a může pomoci snížit určité rizikové faktory srdečního onemocnění, jako jsou zvýšené hladiny cholesterolu a triglyceridů. Podle přehledu zveřejněného v  Archivu vnitřního lékařství bylo prokázáno, že léčba niacinem snižuje hladiny triglyceridů o 20 až 50 procent, snižuje hladinu LDL cholesterolu až o 25 procent a zvyšuje užitečný HDL cholesterol o 15 až 35 procent.

Léčba artritidy

Artritida je onemocnění, které charakterizováno otoky, bolestí a ztuhlostí kloubů způsobených chronickým zánětem. Zatímco tradiční léčba může obvykle zahrnovat kombinaci léků, terapie a dokonce i operaci v těžkých případech, některé studie zjistily, že niacin může být účinnou přirozenou léčbou.

Podporuje mozkové funkce

Niacin hraje důležitou roli v mozkových funkcích a pomáhá lepšímu soustředění. Z tohoto důvodu není příliš překvapující, že vznik demence může být podpořen nedostatečným příjmem vitamínu B3 ve stravě. Ačkoli je dobře známo, že konzumace stravy s vysokým obsahem niacinu může optimalizovat funkce mozku, nový výzkum také zjistil, že by mohl být dokonce přínosný při léčbě duševních chorob, jako je schizofrenie.

Udržuje zdravou pokožku

Dermatitida je onemocnění, které se projevuje svěděním pokožky, jejím červeným zbarvením a vznikem vyrážka, suché kůže atd. Existuje mnoho různých potenciálních příčin dermatitidy, ale může být i příznakem nedostatku niacinu. Z tohoto důvodu je konzumace dostatku potravin s obsahem niacinu jedním z nejúčinnějších způsobů léčby dermatitidy způsobené nedostatkem niacinu. A nejen to, ale studie ukazují, že niacin může také pomoci chránit pokožku před poškozením sluncem a snížit riziko vzniku rakoviny kůže.

Zdroj

O autorovi

Barbora

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

error: