Jídlo

Zdravé alternativy, které můžete použít místo vajec

Trpíte nesnášenlivostí či alergií na vejce? Nechcete je konzumovat z vlastního přesvědčení, nebo vám prostě nechutnají? Vejce jsou velmi oblíbeným zdrojem bílkovin a v našich pokrmech mají nezastupitelnou funkci. V dnešním světě moderních alternativ je však můžete nahradit za zdravé varianty a vyhnout se tak konzumaci samotných vajec ať už je důvod k nekonzumování vajec jakýkoliv.

Alergie na vejce

Vejce jsou klíčovou ingrediencí v mnoha potravinách, jako jsou těstoviny, palačinky, sušenky, pečivo, atd. Možná již víte, že mezi běžné potravinové alergie patří alergie na arašídy, mléčné výrobky, ale věděli jste, že se objevuje také alergie na vejce? Konkrétně se jedná o alergii na bílkoviny ve vaječném bílku. Je tedy na vás hledat si nejrůznější alternativy, které můžete za vejce použít, zvláště pokud máte jeho chuť a konzistenci rádi.

Alergická reakce

  • kožní reakce: vyrážka, kopřivka či ekzém
  • potíže s dýcháním
  • rýma a kýchání
  • červené oči
  • bolesti břicha
  • nevolnost, zvracení
  • průjem

Ve všech případech se nemusí jednat o alergii, ale o nesnášenlivost vašeho těla na vejce. Největším problémem je vaječný bílek. Alergie na vejce probíhá jako chemická reakce v těle, nesnášenlivost se projevuje jako nemožnost zpracovat a absorbovat látky z vejce. Intolerance na vejce se projevuje spíše zažívacími obtížemi, jako je nadýmání, plynatost, nevolnost, bolesti žaludku a žaludeční křeče.

Alternativy

Abyste se mohli vyhnout konzumaci vajec, musíte vědět, v čem všem jsou obsaženy. Zvláště vaječný protein bývá uveden pod nejrůznějšími názvy. Na trhu však již objevíte řadu alternativ, které napodobují vlastnosti i chuť vajec.

Rozmixovaná jablka

Vhodná varianta do koláčů a vdolků. Místo jednoho vejce použijte 1/4 šálku jablečného pyré. Používejte ho neslazené, neochucené, nejlepší je si vyrobit domácí. Funguje jako pojivo do koláčů a vdolků.

Jedlá soda a ocet

Místo jednoho vejce použijte lžičku jedlé sody ve směsi s 1 lžící octa a 1 lžící vody. Tuto směs používejte především při pečení. Díky ní budou koláče nadýchané.

Banán či jiné ovocné pyré

Podobně jako s jablkovým pyré za 1 vejce dáte 1/4 šálku, záleží také na konzistenci ovoce. Ovocné pyré z banánů má pojící vlastnosti a můžete ho přidat do sladkých jídel i při pečení. Funguje skvěle a dodá jídlu jemně sladkou chuť.

Chia semínka a lněná semínka

Chia a lněná semínka mají hydrofilní vlastnosti, to znamená, že na sebe vážou vodu, vytváří kolem sebe sliz, který má pojivé vlastnosti. Za jedno vejce můžete použít 1 lžíci chia semínek (umletých) či lněných a 3 lžíce vody. Je lepší nejdříve semínka rozemlít, smíchat s vodou a počkat, až nabobtnají. Budete překvapeni z jejich struktury. Navíc lněná i chia semínka jsou velmi zdravá a prospěšná vašemu organismu. Len přidává do jídel mírně ořechovou příchuť, je tedy vhodný do celozrnných chlebů, vdolků a koláčů.

Alternativa míchaných vajec

Pokud milujete chuť a texturu míchaných vajec, i tu si můžete napodobit. Potřebovat budete neochucené tofu, které rozmačkáte s pomocí vidličky. Přidejte trochu pepře a černou sůl, která chutná a voní jako vejce. Zamíchejte, můžete přidat i trochu kurkumy, abyste dostali specifickou žlutou barvu vajíček. Lehce osmahněte a podávejte s jarní cibulkou. Textura bude velmi podobná míchaným vajíčkům a díky černé soli ucítíte jen chuť vajec. Černou sůl můžete použít do všech jídel, ve kterých chcete, aby byla cítit vejce, například do pomazánky z avokáda, která je náhražkou vajíčkové pomazánky. A jak je to při obalování zeleniny a řízků? Nahraďte vejce hraškou, kterou smícháte s vodou, v ní obalíte zeleninu, osmažíte a máte hotovo.

Zdroj

Zanechte komentář

error: