Jídlo

Top 15 potravin, které obsahují vitamín E

Vitamín E je účinným antioxidantem, který chrání vaše buňky před poškozením a preventivně pečuje o vaše zdraví. Důležité je dbát na dostatečný přísun vitamínu E ve vaší stravě, aby byly vaše vlasy a pokožka stále krásné a zdravé. Vitamín E je obsažen v některých druzích ovoce, zelenině, ořeších i semínek. Konzumujte potraviny bohaté na vitamín E pravidelně jako prevenci vzniku mnoha onemocnění.

Vitamín E

Vitamín E je vitamínem rozpustným v tucích a působí jako účinný antioxidant v lidském těle. Dělí se na dvě různé formy: tokoferoly a tokotrienoly. Specifická forma vitaminu E, nazývaná alfa-tokoferol, je nejběžněji nalezenou formou v moderní západní stravě. Díky svým antioxidačním vlastnostem je vitamin E naprosto nezbytným pro lidské  zdraví. Vitamin E má mnoho aspektů a prokázalo se, že snižuje symptomy PMS, podporuje zdraví kůže, vlasů a očí. Zároveň chrání vaše buňky před oxidačním poškozením, udržuje imunitní systém v kondici a pomáhá předcházet chronickým onemocněním. Navíc působí proti srážení krve, podílí se na podpoře zdraví očí a mozkových funkcí. Vzhledem k tomu, že je v pestré stravě hojně zastoupen, s jeho nedostatky se setkávají lidé, jejichž strava není pestrá či mají zdravotní problémy, které narušují správné vstřebávání tuku. Nicméně dlouhodobý nedostatek vitaminu E může mít za následek mnohé zdravotní problémy.

Top 15 potravin, které obsahují vitamin E

Získání dostatečného množství vitamínu E z vaší stravy je pro celkový zdravotní stav rozhodující. Naštěstí je vitamín E obsažen v mnoha potravinách a je snadné ho dostat do vašeho jídelníčku. Zvláště ořechy, semínka, oleje a některé druhy ovoce a zeleniny vitamín E obsahují.

  1. Olej z pšeničných klíčků: 1 polévková lžíce obsahuje 20,2 miligramů (101 procent DD)
  2. Slunečnicová semínka: 1/4 šálku obsahuje 11,6 miligramů (58 procent DD)
  3. Mandle: 30 gramů obsahuje 7,3 miligramů (37 procent DD)
  4. Lískové ořechy: 30 gramů obsahuje 4,2 miligramu (21 procent DD)
  5. Špenát: 1 šálek vařeného obsahuje 3,7 miligramu (19 procent DD)
  6. Avokádo: 1 šálek obsahuje 3,1 miligramu (16 procent DD)
  7. Řepa 1 hrnku vařené obsahuje 2,7 miligramu (14 procent DD)
  8. Dýně: 1 šálek vařené obsahuje 2,6 miligramu (13 procent DD)
  9. Piniové oříšky:  30 gramů obsahuje 2,6 miligramu (13 procent DD)
  10. Palmový olej: 1 polévková lžíce obsahuje 2,2 miligramu (11 procent DD)
  11. Arašídy: 30 gramů obsahuje 1,9 miligramu (10 procent DD)
  12. Olivový olej: 1 polévková lžíce obsahuje 1,9 miligramu (10 procent DD)
  13. Mango:  1 šálek obsahuje 1,8 miligramu (9 procent DD)
  14. Sladké brambory: 1 šálek vařených obsahuje 1,4 miligramu (7 procent DD)
  15. Rajčata: 1 šálek obsahuje 1,3 miligramu (7 procent DD)

Proč je důležitý vitamín E?

  • Má silné antioxidační vlastnosti
  • Zlepšuje zdraví pokožky
  • Podporuje růst vlasů
  • Podporuje celkové zdraví organismu
  • Snižuje příznaky PMS

Kolik vitamínu E potřebujete denně?

U většiny dospělých se obecně doporučuje denní dávka minimálně 15 miligramů vitaminu E. U kojících žen může být příjem vitamínu E vyšší než 19 miligramů za den. Potřeba vitamínu E ve stravě se liší v závislosti na věku jedince. Jeho příjem se musí s věkem postupně zvyšovat. Doporučený příjem vitamínu E za den činí:

  • 0-6 měsíců: 4 miligramy denně
  • 7-12 měsíců: 5 miligramů denně
  • 1-3 roky: 6 miligramů denně
  • 4-8 let: 7 miligramů denně
  • 9-13 let: 11 miligramů denně
  • od 14 let: 15 miligramů denně

Jak se projevuje nedostatek vitaminu E?

Nedostatek vitaminu E je velmi ojedinělý a vyskytuje se většinou u osob, které trpí stavem narušujícím vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích, jako je vitamin E. Zejména osoby s cystickou fibrózou, Crohnovou chorobou, chronickou pankreatitidou, cholestázou nebo syndromem krátkého střeva mohou trpět nedostatkem vitamínu E.

Mezi obvyklé příznaky nedostatku vitaminu E patří:

  • Bolest svalů a pocit slabosti při fyzické námaze
  • Problémy s viděním
  • Snížená obranyschopnost

Pokud si myslíte, že byste mohli  nedostatek vitaminu E trpět, je důležité se obrátit na svého lékaře.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button