JídloNezařazenéRady a tipy

Základní fakta o paprice a kapsaicinu: jak to, že některé pálí?

Papriku, jakožto zeleninu, nemusíme zřejmě dlouze představovat. Co o ní ovšem málokdo ví, je fakt, že obsahuje mimořádně velké množství vitamínu C. A co určuje její chuť a pálivost? Je to množství kapsaicinu, které se variabilně mění.

Problém je na světě, když chcete koupit papriku dětem a ona pak v závěru pálí. Myslíte si, že tvar papriky do špičky je znamení, že pálí? Bohužel ani takto to nepoznáte. Když si papriku přinesete domů, pečlivě ji omyjte, dejte na kuchyňské prkénko a rozkrojte u stopky – tam se palčivost pozná hned. Když tak neučiníte a dáte jí rovnou do jídla, můžete celý pokrm pěkně „opeprnit“. Pak už zbývají jen babské rady jako třeba nakrájené brambory, atp. To ovšem leckdy ani nepomůže. 

Jak poznáte dobrou papriku?

Již v obchodě se na vás bude usmívat krásnou a lesklou výraznou barvou. Když k ní navíc přičichnete, bude i nádherně vonět. Aby ovšem takto vydržela, je potřeba ji správně uskladnit. Bude jí to svědčit v chladicím boxu v ledničce, paprika miluje vlhkost. 

Paprika jako mocný nástroj k imunitě

Imunitní systém je udržován, když má tělo neustálý přísun vitamínu C. Paprika ho má skutečně dost. Je to známé již z historie, kdy bylo prokázáno, že léčba vitamínem C blahodárně působí na kurděje. Hledal se tak efektivní zdroj, který byl právě nalezen v paprikách. 

Papriky jsou vděčná zelenina, kterou lze konzumovat mnoha způsoby

Můžete si jí nakrájet na proužky a jen tak jí uzobávat, ale chutná výtečně i z grilu nebo jako plněná. Nemusí to být zrovna rajská omáčka – papriky se dají naplnit čímkoliv, osvědčenou kombinací je i sýr a rýže. Výhodou je, že z opečených paprik, skvěle stáhnete jejich slupku. Jde to jednoduše, navíc tím získá jinou chuť a je snadněji stravitelná.

Jak již sami, moc dobře víte, tepelná úprava paprik na výraznosti neubírá. Výbornou záležitostí je přidání papriky na drobné kostičky do pomazánky, ale je vhodná i na nejrůznější omáčky gulášového typu.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Back to top button