JídloRady a tipyZdraví

Fialové brambory? 6 důvodů, proč byste je měli zařadit do jídelníčku

Pravděpodobně jste se již v supermarketech setkali s batáty, sladkými bramborami, které mají specifickou oranžovou barvu. Ochutnali jste však někdy fialové brambory? Nejenže skvěle chutnají, ale přináší do jídelníčku řadu antioxidantů a jedinečné zpestření. Vyzkoušejte je zařadit do vaší stravy i vy. Prozradíme vám, proč byste tak měli učinit.

Fialové brambory

Fialové brambory se od klasických brambor liší nejen svou barvou, ale i nutričním složením. Připravit si z nich můžete nejen jedinečnou fialovou kaši, fialový bramborový salát či zajímavou přílohu, ale přidat do jídelníčku dávku antioxidantů. Fialové brambory byly základem peruánské stravy, ale dnes se dostávají až k nám do českých supermarketů a i my si můžeme užívat jejich účinků. Ideální je fialové brambory vařit ve slupce, v nejlepším případě na páře, abyste z nich dostali co nejvíce zdraví přínosných látek.

Zajímavý pigment a nutriční hodnoty

Fialové brambory obsahují totiž charakteristický fialový pigment, tzv. antokyan, který je fytochemikálií přínosnou pro lidské zdraví. Jedná se o ve vodě rozpustný pigment, který náleží ke flavonoidům. Fialové brambory jsou však skvělým zdrojem vlákniny, bílkovin, hořčíku, draslíku a vitamínů A, C a vitamínů z řady B.

Zdravotní přínosy

Zdravé barvení potravin

Jedním z výhod spojených s fialovými bramborami je i zdravá alternativa k barvení potravin. Mrkev i řepa jsou často používány k barvení potravin a výrobě přírodních barviv. I fialové brambory lze použít jako dalších zdroj přírodního barviva, namísto toho, aby byla používána barviva chemická, která mohou být spojena s nepříznivými účinky na zdraví. Fialové brambory jsou právě skvělým zdrojem antokyanů, které přináší mnoho zdravotních výhod. Díky tomuto typu barviva se tak mohou barvit například jogurty, bonbony či zmrzlina, a to zdravým způsobem.

Regulace krevního tlaku

Studie předložená American Chemical Society zjistila, že pravidelná konzumace fialových brambor má vliv na snížení krevního tlaku. To vše díky vysoké koncentraci fytochemikálií, například kyseliny chlorogenové, která je spojována se snížením krevního tlaku. Fialové brambory v pečené i vařené formě mají vliv na snížení krevního tlaku. Dodávají do stravy také dávku draslíku, který má také vliv na regulaci krevního tlaku. Ideální je při vysokém krevním tlaku zařazovat do stravy ingredience bohaté na draslík.

Krevní sraženiny

Tzv. trombóza či nadměrné srážení krve vede ke vzniku trombu a je velkým rizikem pro naše zdraví. Naštěstí se proto vzniku krevních sraženin můžete bránit nejen dobře sestaveným jídelníčkem, ale také celkově zdravým životním stylem. Fialové brambory mohou být dobrým doplňkem do jídelníčku i v těchto případech. Obsahují totiž kyselinu chlorogenovou, která pomáhá v rozkladu krevních sraženin a inhibuje tzv. enzymatickou aktivitu prokoagulačních proteinů a peptidů.

Zdroj antioxidantů a fytonutrientů

Fialové brambory jsou skvělým zdrojem antioxidantů a fytonutrientů, které jsou prevencí vzniku mnoha chorob a snižují riziko vzniku zánětu v těle. Díky antokyaninu působí jako silné antioxidační činidlo. Antokyaninové pigmenty se totiž používají jako součást léků podporující funkci jater, snižující krevní tlak či léky na různé oční choroby.

Cenná vláknina

Fialové brambory jsou také skvělým zdrojem cenné vlákniny, která preventivně pečuje o zdraví trávicího traktu a podporuje správné funkce. Je také prevencí vzniku zácpy. Dostatečný příjem vlákniny je také prevencí vzniku srdečních chorob, mrtvice, cukrovky, vysokého krevního tlaku a trávicích poruch.

Pro vytrvalostní sportovce

Fialové brambory jsou také vhodnou součástí stravy pro vrcholové sportovce. Díky nerozpustné vláknině dokáží udržovat vysokou hladinu energie po dlouhou dobu, což sportovci, kteří se vydávají na dlouhých tratích, opravdu potřebují.

Jídelníček a zpestření pro děti

Fialové brambory můžete používat při přípravě kaší, hranolek, zapéct je, dodat je jako zajímavou přílohu či si z nich připravit lupínky. Jsou také skvělým zpestřením pro malé strávníky, kteří milují zajímavé pokrmy a fialové hranolky se jim budou jistě líbit. Dopřejte si proto ve své stravě fialové brambory.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button