Minerály

Fosfor: nejen prevence osteoporózy

Mezi další základní minerály řadíme také fosfor. Po vápníku se jedná o druhý nejčastěji se vyskytující minerál. Tělo ho potřebuje k fyziologickému fungování, podobně jako jiné minerály. Jeho hlavní úlohou je stavba kostí a zubů.

Rovněž zajišťuje obnovu tkání a buněk. Podílí se na metabolismu, svalové kontrakci, srdečním rytmu a přenosu nervových vzruchů. Fosfor je velmi důležitý prvek a náš organismus ho ve svých potřebách staví dokonce před železo a zinek.

Co se děje s tělem při jeho nedostatku nebo nadbytku?

Nedostatek fosforu se označuje odborným termínem – hypofosfatémie, což má vliv na řadu orgánových systémů v těle. Projevuje se jako svalová slabost, bolest kostí a tendence k jejich lámavosti a potížemi s dechem.

Fosfor se řadí do kategorie mikroživin a tělo si ho nedokáže vyprodukovat samo. Pokud ho konzumujete málo ve stravě, je nutná jeho substituce v podobě doplňku stravy – fosfát (léčivá forma fosforu).

S jeho nižšími hladinami se setkáme zejména u chronicky nemocných lidí nebo na jednotkách intenzivní péče u postižených s velkým traumatem – u popálenin nebo sepsí.

Fosfátové doplňky navíc zvyšují kyselost moči, která je dávána do souvislosti s nižší tvorbou ledvinových kamenů a samotnou infekcí močových cest. Zatímco vyšší hladina vápníku je naopak spojována s nárůstem bakterií, jenž jsou s infekcemi močového ústrojí spojovány.

Vyšší hladiny fosforu nejsou toxické, jelikož se vyloučí podobně jako vitamín C. Správné hladiny fosforu umožňují nárůst hustoty a obsah kostní hmoty. Opět zde platí, všeho s mírou, jelikož velmi vysoké dávky fosforu, narušují schopnost těla využívat jiné minerály, např. vápník, hořčík, železo a zinek.

Fosfor – hospodaření

Víte o tom, že až 85% fosforu máme uloženého v kostech? Zbylých pár procent volně koluje v krevním oběhu a podporuje další nezbytné funkce.

Fosfor, jak známo, spolupracuje s vápníkem a tyto dva prvky mají stěžejní roli, aby nedocházelo k osteoporóze. Jejich hlavní podstatou je tedy zpevňování a posilování kostí.

Fosfor funguje na bázi jakéhosi regulátoru – určuje, kolik vápníku se vyloučí močí, což je zase prevencí aterosklerózy neboli kornatění tepen.

Kde najdete bohatý zdroj fosforu?

  • mléčné produkty – tvaroh, tvrdý sýr, mléko, jogurt
  • luštěniny – čočka
  • maso – vepřové, hovězí i kuřecí
  • mastné ryby – konzervované sardinky, tuňák nebo losos v oleji
  • semena – dýňová či tykvová semínka
  • vejce

Dostupnost fosfátu

Fosfátové doplňky se užívají ve formě tablet nebo kapslí. Fosfát najdete také v jiných minerálních a multi-vitamínových doplňcích. Jeho dávky se pohybují v rozmezí od 50 do 100 mg/den.

Zdroj náhledových obrázků: Pixabay.com

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button