Jídlo Prevence

Borůvky jak je neznáte. Proč byste měli tuto superpotravinu zařadit do jídelníčku?

Napsáno od Barbora Darebná

Borůvky patří všeobecně mezi nejoblíbenější druhy ovoce, byť si je většina lidí vychutnává jen v malé míře. Borůvky jsou sladké, šťavnaté a plné živin, jde o účinnou superpotravinu s velkým potenciálem pro lidské tělo. Začleňte je do svých receptur, nebudete litovat.

Borůvky obsahují druh flavonoidů (antokyanů), které jim dodávají barvu. Podobně jsou na tom také brusinky, ale i červené zelí a lilek. Tmavě červená, fialová a modrá jsou ikonické barvy, které nás přitahují. Nebavme se však jen o jejich barvě, ale pojďme se podívat k jakým zdravotním výhodám toto oblíbené ovoce přispívá.

blueberries-926593_640

Podrobný rozpis nutričních hodnot přináší studie MNT Knowledge Center, která borůvky v hodnotě pro lidské zdraví rozhodně nepodceňuje. Naopak, věděli jste o tom, že borůvky snižují riziko obezity, cukrovky, srdečního onemocnění a celkové mortality? Navíc budete mít zdravou pleť a vlasy. Budete se cítit lépe, protože se projeví i redukce hmotnosti – s energií půjdete nahoru.

Udržují zdravé kosti

Jelikož borůvky obsahují řadu minerálů a vitamínů posilujících pevnost kostí a jejich strukturu, měly by i ve vašem jídelníčku nalézt čestné místo. Které prvky to jsou, jež nám ke zdravým kostem pomohou? Jedná se především o železo, fosfor, mangan, hořčík, zinek, vápník a vitamín K. Lidé s nižší hladinou vitamínu K jsou náchylnější ke vzniku zlomenin.

Snižují krevní tlak

Když snížíte příjem sodíku, prospějete vašemu krevnímu oběhu. Krevní tlak se sníží, což je příznivým faktorem v boji proti srdečně – cévním nemocem. Sodík raději nahraďte zdravějšími minerály, které vám zaručí právě borůvky.

Vliv na cukrovku

Diabetici s prvním typem cukrovky konzumující vysoký obsah vlákniny mají hladinu glukózy v krvi nižší, to samé platí i u druhého typu, sníží se i hladina lipidů. Jeden šálek borůvek obsahuje 3,6 gramu vlákniny. Dietní pokyny doporučují denní konzumaci vlákniny pro ženy okolo 21-25 g a 30-38 g denně pro muže.

blueberries-864628_640 (1)

Odvrací onemocnění srdce

Draslík, kyselina listová, vitamín C, B6 a rostlinné živiny se úspěšně podílejí na tom, abyste z těla odstranili škodlivý cholesterol a naučili se jíst více ovoce a zeleniny. Podpoříte tím zdraví svého srdce. Vitamín B6 a kyselina listová zabraňuje usazování sloučenin známých jako homocystein. Když se nahromadí v těle, vedou k srdečním potížím. Pravidelná konzumace antokyanů snižuje riziko srdečního infarktu až o 32% u žen středního věku – výzkum pochází z Harvard School of Public Health and the University of East Anglia. Nejlepší výsledky jsou zaznamenány u těch žen, které konzumovaly tři porce borůvek či jahod denně.

Prevence rakoviny

Vitamín A, C a phytonutrienty v barevném ovoci a zelenině fungují jako silné antioxidanty. Ty pomáhají chránit buňky před poškozením volnými radikály. Inhibují nádorový růst, snižují v těle zánět a pomáhají odvrátit nebo zpomalit několik typů rakoviny, včetně jícnu, plic, úst, hltanu, endometria, slinivky, prostaty a tlustého střeva.

Borůvky obsahují také kyselinu listovou, která hraje roli při syntéze DNA a její opravy, čímž zabraňuje tvorbě nádorových buněk z mutací v DNA.

Zlepšení duševního zdraví

Populační studie prokázaly, že spotřeba borůvek může snížit riziko úbytku kognitivních funkcí, stejně jako Parkinsonovy choroby (týká se především neurodegenerativních poruch). Borůvky zlepšují ztrátu krátkodobé paměti a motorické koordinace.

Prospěch v trávení

Vzhledem k obsahu vlákniny, pomáhají borůvky předcházet zácpě a podporují pravidelnost stolice. Tím se váš zažívací trakt stává komplexně zdravějším.

dried-fruit-700031_640

Hubnutí versus sytost

Vláknina je obyčejně rozpoznána jako důležitý faktor při hubnutí a regulaci tělesné hmotnosti. Funguje jako „plnivo“ v trávicím systému. Vysokým obsahem vlákniny potravin se budete cítit plnější, snížíte chuť k jídlu a celkový příjem kalorií.

Boj s vrásky

Kolagen jako systémová složka pokožky spoléhá na vitamín C. Je základní živinou, která v těle pracuje jako antioxidant zabraňující poškození kůže způsobené sluncem, kouřem a jiným exhalačním znečištěním. Podpora kolagenu vitamínem C vede k vyhlazení vrásek a zlepšuje strukturu pokožky. Jeden šálek borůvek obsahuje 24 % denní potřeby vitamínu C. Dále 84 kalorií, 0 g cholesterolu, 1,1 g bílkovin, 0,49 g tuku, 21 g sacharidů a 3,6 g vlákniny (14% denních požadavků).

Kromě antokyanů, borůvky obsahují pestrou škálu fenolických sloučenin, jako je quercetin, kaempferol, myricetin a kyselinu chlorogenovou – to vše přispěje k antioxidační schopnosti organismu. Vzhledem k těmto velkým množstvím bioaktivních látek zaujímají borůvky na žebříčku živin s málo kaloriemi 6. místo z 20 top druhů ovoce.

Jak zařadit borůvky do svého jídelníčku

Borůvky jsou k dispozici čerstvé, mražené i sušené. Při nákupu je důležité zjistit, zda borůvky neobsahují další přidané a nezdravé cukry. Sebelákavější pohled na želé a džemy plné cukrů by vás měl zastavit před jejich konzumací.

muffins-1047049_640 (1)

Borůvky se mohou přidat do nízkotučného mléka a jogurtu jako chutné a zdravé smoothie. Skvěle chutnají i v kombinaci s ovesnými vločkami. Když si připravíte vafle nebo palačinky, dozdobte je čerstvými borůvkami nebo polijte omáčkou z nich. Neobejdou se bez nich ani ovesné muffiny. Opatrnost ke konzumaci borůvek by měli zaujmout lidé s poruchou srážení krve užívající kumarin (Warfarin), kdy je potřeba vitamín K naopak snížit.

O autorovi

Barbora Darebná

Zanechte komentář

error: