JídloPrevenceZdraví

Kyselina ellagová: Proč je zdraví nesmírně přínosná a v jakých potravinách je obsažena?

Kyselinu ellagovou pravděpodobně pravidelně konzumujete, ale možná o tom ani nevíte. Slyšeli jste o ni už? A víte, jaké zdravotní přínosy přináší vašemu organismu? To vše se dozvíte v dnešním článku.

Kyselina ellagová

Kyselina ellagová je polyfenolickým antioxidantem, který obsahují mnohé druhy ovoce a zeleniny. Tato kyselina má cenné přínosy pro lidské zdraví, především protinádorové a antioxidační. Právě tyto vlastnosti stojí za výzkumem dalších potenciálních zdravotních přínosů konzumace této kyseliny. Poprvé byla tato kyselina objevena Henri Braconnotem v roce 1831. Jedná se o přírodní antioxidant.

Zdroje kyseliny ellagové

Kyselina ellagovou obsahují nejvíce:

  • maliny
  • moruše
  • ostružiny
  • jahody
  • brusinky
  • tmavé hrozny
  • vlašské ořechy
  • pekanové ořechy
  • zelený čaj
  • granátová jablka
  • červené víno

I borůvky obsahují kyselinu ellagovou, ale ne v tak vysokých dávkách jako například maliny. Kyselinu ellagovou a také resveratrol můžete získat konzumací tmavých druhů ovoce, tedy například červeného vína. Tyto potraviny jsou také skvělými zdravými svačinkami, které oceníte dopoledne i jako rychlou svačinu mezi obědem a večeří.

Zdravotní přínos

Kyselina ellagová má potencionální protinádorové a antioxidační vlastnosti. Tyto vlastnosti jsou založeny na schopnosti přímé inhibice vazby některých typů karcinogenů na DNA. Stejně jako i jiné polyfenolické antioxidanty se může kyselina ellagová pyšnit v některých buněčných modelech chemoprotektivním účinkem a snižováním oxidačního stresu.

Protirakovinné účinky

Mnohé studie se zaměřují na protirakovinné účinky kyseliny ellagové. Stále je její protirakovinný potenciál zkoumán, ale některé výzkumy již tyto účinky potvrdily.

Obezita

Konzumace červených hroznů a červeného vína v rozumné míře skrývá mnoho zdravotních přínosů, a to i pro osoby s obezitou. Podporuje totiž účinnější spalování tuku a je prevencí komplikací, které jsou s obezitou spojeny. Klinické studie také prokázaly souvislost mezi stravou bohatou na polyfenoly (viz kyselina ellagová) a příznivými účinky na metabolický syndrom, mezi který patří kromě obezity i vysoký krevní tlak, vysoké hladiny cholesterolu a cukru v krvi.

Ochrana DNA

Výzkumná studie zveřejněné v časopise International Journal of Molecular Sciences zjistila, že plody bohaté na kyselinu ellagovou jsou schopny chránit organismus proti oxidačnímu stresu a snižují riziko poškození DNA.

Zánět

Kyselina ellagová jako silný antioxidant snižuje riziko vzniku zánětu v těle.

Pestrá strava

Kyselina ellagová je také jasným důkazem toho, že pestrá strava opravdu důležitou součástí našeho života. Jídelníček by neměl být jednostranný. Důležitá je především jeho pestrost a zdravé ingredience. Dopřejte si tedy ráno místo kávy i zelený čaj a občas si dopřejte také sklenku červeného vína. Nezapomínejte ani na zdravé lesní plody a snažte se vždy vybírat sezónní ingredience. Ty vám poskytnou více zdraví a čerstvosti než plody dovezené. Díky neskutečné rozmanitosti ingrediencí, která nám příroda nabízí, máte vždy pestrý výběr.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button