Prevence

Objevte koření, které podpoří zdraví vašeho organismu

Užívání koření v přiměřeném množství je pro vaše zdraví velmi příznivé, zvláště toho koření, které pomáhá léčit zdravotní problémy, které trápí zrovna vás. V dnešním článku se podíváme na 10 druhů koření a jejich příznivé účinky na zdraví. Třeba v nich objevíte koření, které pomůže i vám.

Anýz a žaludek

První koření, na které se zaměříme, je anýz. Mnoho z nás anýz při vaření příliš neužívá, což je velká škoda. Anýz má velmi silnou aromatickou vůni a štiplavě sladkou chuť, která se hodí do slaných pokrmů i dezertů. Výborně chutná v kombinaci s vařenou zeleninou, například mrkví či řepou, obohatí jídla ze zvěřiny a masové omáčky. My ho používáme nejvíce ve směsi koření do perníku. Důležité však je, že velmi příznivě působí na zažívání, napomáhá tvorbě trávicích enzymů.

Rozmarýn

Rozmarýn se skvěle hodí do omáček, na pečenou zeleninu i rybu. Má pozitivní vliv na vaše srdce a působí protizánětlivě. Dokonale voní a je plný zdraví příznivých pryskyřic.

Aromatická skořice

Skořice je ojedinělým kořením, které se skvěle hodí do všech sladkých pokrmů. Chutná skvěle a má jedinečnou vůni, která navozuje atmosféru Vánoc. Skořice obsahuje řadu důležitých látek, i když byste to s její konzumací přehánět neměli. Doporučená denní dávka je 1 čajová lžička. Mletá skořice snižuje hladinu cholesterolu, má antioxidační účinky, také dezinfekční účinku, regeneruje a zlepšuje váš metabolismus, tudíž napomáhá hubnutí.

Fenykl

Tento druh koření se k nám dostal ze Středomoří a oplývá jemnou chutí podobnou skořici, je také nasládlý. U nás ho typicky používáme při nakládání okurek a kysaného zelí, přidat ho však můžete i do omáček a dezertů. Fenykl by měly užívat především maminky, zlepšuje totiž laktaci, uklidňuje trávicí trakt a užívat ho mohou také děti při problémech s nadýmání.

Zlatá bohyně kurkuma

Kurkuma je typickým kořením v Indii, odkud se dostala až k nám. Je součástí kari koření a díky ní jídlo dostává typicky žluté zbarvení. Vašemu zdraví je velmi příznivá. Zvyšuje odolnost a regeneraci organismu, podporuje obranyschopnost, omlazuje a přispívá k dlouhověkosti, navíc pozitivně stimuluje zažívání. Její důležitou vlastností je detoxikační síla, zabíjí bakterie a parazity.

Jedinečný badyán

Badyán připomíná tvarem hvězdu a dostal se k nám z oblasti jižní Číny a Vietnamu. Jeho chuť je výrazná, jemně nasládlá, podobně jako anýz a fenykl, proto je také často v kořenících směsích po jejich boku. Hodí se k červenému masu, rybám i mořským plodům. U nás je podobně jako skořice nejvíce spojen s obdobím Vánoc. Badyán pomáhá při onemocnění horních cest dýchacích, má antibakteriální účinky a působí příznivě na revmatické bolesti. Pomáhá také při kolice.

Zázvor jako prevence

V žádné domácnosti by neměl chybět zázvor ať už v sušené variantě či čerstvý (ten je samozřejmě účinnější). Kořen zázvoru se k nám dostal z Asie a je typickou součástí asijských jídel, v kterých hraje podstatnou roli. Jeho štiplavá chuť je nejen velmi příjemná, ale i zdravá. Zázvor totiž podporuje váš metabolismus, má zahřívací efekt, zklidňuje žaludek a působí proti nevolnosti, má omlazující účinky a preventivně vás chrání před chřipkou a nachlazením.

Bílý pepř

Zkuste do své kuchyně přikoupit i bílý pepř. Rozdíl mezi bílým a černým pepřem je pouze v tom, že bílý pepř dozrává,  zatímco černý pepř se sbírá nezralý a až poté se suší. Má také aromatičtější chuť i vůni než pepř černý. Bílý pepř má močopudné vlastnosti, bojuje proti nadýmání a pomáhá snížit vaši váhu tím, že zlepšuje metabolické procesy.

Chilli zahřeje

Chilli skvěle nastartuje metabolismus a spalování tuků, pomáhá v hubnutí a zvýrazňuje chutě. Chilli můžete přidat do každého jídla, sladkého i slaného. Dopřeje jídlu jedinečnou chuť a pálivost, na kterou si brzy zvyknete.

Zanechte komentář