JídloRady a tipy

Salát z quinoi, který je vhodný pro všechny, kteří potřebují doplnit bílkoviny

 

Quinoa se řadí mezi superpotraviny především díky svému nutričnímu složení. Nejenže je nesmírně bohatá na proteiny, tudíž by ji do své stravy měli zařadit vegani, vegetariáni i sportovci, ale má mnoho dalších zdravotních výhod.

Odkud se k nám quinoa dostala?

Quinoa, odborně merlíkovec čilský,  se stala velkým oblíbencem u všech příznivců zdravého stravování, které hledají zdravější alternativy za jiné zdroje bílkovin. Dostala se k nám z Jižní Ameriky, přímo z Jihoamerických And, kde je dodnes pěstována. Jde o tzv. pseodobilovinu, která v dřívějších dobách tvořila základ stravy tehdejších obyvatel spolu. Quinoa obsahuje mnoho důležitých živin, neobsahuje lepek, což ji dělá ještě atraktivnější. Je tedy vhodná i pro celiaky.

Proč konzumovat quinou?

Quinoa je bohatým zdrojem kompletní řady aminokyselin, všech 8. Nazýváme ji tedy kompletní bílkovinou, která je vhodná pro všechny, kteří ve své stravě postrádají proteiny. Je též bohatá na minerální látky; zinek, měď, vápník a železo a komplex vitamínu B a vitamín E. Je velmi prospěšná vašemu trávicímu traktu, je prevencí rakoviny tlustého střeva a konečníku, jelikož obsahuje velký podíl vlákniny. Quinoa podporuje váš trávicí trakt, pečuje o kardiovaskulární systém, bojuje proti rakovině prsu, je pokrmem pro mozek, podporuje růst svalové hmoty, obsahuje řadu antioxidantů a navíc je vhodná pro diabetiky, jelikož má nízký glykemický index.

Ovocný salát s quinou

Quinou můžete připravovat na sladko i na slano, záleží na vašich preferencích. Připravit z ní můžete ovocný salát, ranní kaši nebo ji použít jako přílohu k masu. Prodává se totiž ve formě semínek, vloček nebo mouky. Quinoa se vaří podobně jako rýže, 1 podíl quinoi na 2 podíly vody vaříte 15-20 minut. Po uvaření je nadýchaná a lehká, chutná po lískovém oříšku.

  • 1 hrnek quinoi
  • 1 hrnek borůvek, jahod, manga a sladkého melounu
  • 1/3 hrnku bazalky
  • 1/4 hrnku medu
  • šťáva z 1 limetky

 

Nejprve si uvařte quinou, tedy s 2 hrnky vody po dobu 15-20 minut. V menší misce si smíchejte med a šťávu z limetky. Ve větší míse si připravte uvařenou a vychladlou quinou, borůvky, pokrájené jahody, mango a sladký meloun, přidejte i nasekanou bazalku a vše promíchejte. Do směsi ovoce a quinoi vlijte mix z limetky a medu a vychutnávejte si dokonalou kombinaci. Dobrou chuť!

 

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button