Jídlo

Zdravotní přínosy zelených kávových zrn

V poslední době se zelená kávová zrna stávají stále více populárními, dokonce tak moc, že patří mezi jedny z nejpopulárnějších doplňků stravy a prostředků na hubnutí. Jsou též spojovány s celou hromadou zdravotních přínosů, od ochrany srdce a snížení rizika neurologických onemocnění, po proti stárnoucí účinky a mnohem více.

Tato zeleně zbarvená zrna jsou upražená semena Kávovníku Arabského (Coffea Arabica). Během pražení jsou odstraněny přírodně se vyskytující antioxidanty, což není ani trochu přínosné zdraví, ale tato zrna neprochází tou samou procedurou a jsou ve skutečnosti pokládána za vysoce přínosná pro naše celkové zdraví, a dokonce pro snahu shodit nadbytečná kila.

Ani tato zrna však nejsou bez háčku a mnoho lidí diskutuje, zda přínosy stojí za riziko vedlejších účinků, o kterých si povíme později. Existují však důkazy, že zelená kávová zrna mohou být velice prospěšná pro lidi, kteří dokáží tolerovat kofein.

  1. Silné antioxidanty

Zelená kávová zrna, pokud jsou nezpracovaná, jsou nacpaná antioxidanty. Tyto silné antioxidanty pomáhají snížit škodlivé účinky škodlivých volných radikálů v těle a pomáhají podpořit celkové zdraví. Mnoho studií prokázalo, že syrová, nezpracovaná zelená kávová zrna obsahují 100 % čistou kyseliny chlorogenovou, což je v podstatě ester kyseliny kávové se silnými antioxidačními vlastnostmi.

Mnoho odborníků se domnívá, že poškození volnými radikály je faktorem při vývoji mnoha nemocí, včetně rakoviny a aterosklerózy. Antioxidanty, jako ty nacházející se v zelených kávových zrnech, mohou hrát významnou roli v boji či prevenci nejen proti některým druhům rakovin a srdečních onemocnění, ale i proti Alzheimerově chorobě, svalové dystrofii a stavům spojených s artritidou.

  1. Normalizace krevního cukru

Díky vysokému obsahu antioxidantů a zdraví přínosných složek v zelených kávových zrnech, mohou být dokonce prospěšné při snížení zánětlivosti, což je důležitý faktor spojený s krevním cukrem. Tento efekt může být nápomocný pro snižování hladiny glukózy, čímž se i snižuje riziko onemocnění cukrovky druhého typu.

Výzkum ukázal, že bezkofeinová zelená kávová zrna byla schopna zvrátit negativní účinky stravy s vysokým obsahem tuku, snížením nahromadění tuku a rezistence na inzulín. Jiný výzkum publikoval zprávu, která zkoumala účinky kyseliny chlorogenové, kofeinu a kávy u diabetických potkanů. Studie ukázala, že zelený extrakt z kávy může pomoci zabránit poruchám mozku spojených s cukrovkou.

  1. Zdravé srdce

Jak se předpokládá z výzkumů na zvířatech, kyselina chlorogenová v zelených kávových zrnech snižuje absorpci glukózy, což by mohlo potenciálně zahrát ochrannou úlohu při léčbě diabetu, vysvětlit účinky na tělesnou hmotnost, a dokonce pozitivně ovlivnit krevní cévy, což má obrovský dopad na zdraví srdce. Ve studiích na lidech i zvířatech bylo zjištěno, že u jedinců s hypertenzí se projevil nižší krevní tlak.

  1. Proti stárnoucí účinky

Kyselině chlorogenové v zelených kávových zrnech můžeme též vděčit za proti stárnoucí účinky. Jak stárneme, náš obličej je první oblast, na které se projeví dopady ultrafialového záření (UV) – vrásky, jemné linky, prověšení a změna barvy kůže, a suchá pokožka. Tyto nežádoucí změny odrážejí zhoršující se stav složek, které tvoří vnitřní vrstvu pokožky, což je kombinace vláknitého bílkovinového kolagenu a elastinu spolu s glykosaminoglykanem vázajícím vodu. Společně tyto složky vytváří silnou a pružnou strukturu pojivové tkáně, která dává pokožce pružnost a sílu, aby vypadala živější a mladší.

Zelená kávová zrna pomáhají znovu oživit, zlepšit strukturu a pevnost pokožky, snížit zarudnutí a vzhled vrásek.

  1. Energetická vzpruha

Důvod, proč většina lidí pije kávu, je energetická vzpruha, a zelená kávová zrna nejsou o nic jiná. Též obsahují stimulant známý jako kofein, který může zvýšit hladinu energie, a navíc pomoci při shazování váhy díky zrychlení metabolismu. Kofein rychle dosahuje mozku, kde zablokuje inhibiční neurotransmiter známý jako adenosin, a zároveň spouští zvýšení hladiny hormonů štěstí a dobré nálady – dopamin – a funguje jako stimulant nervového systému – nejvíce zjevným efektem je bdělost. Kodein také zvyšuje pozornost, motivaci, a pozitivní životní postoj.

Negativní účinky zelených kávových zrn

Přestože zelená kávová zrna mají dlouhý seznam vědecky dokázaných zdravotních přínosů, neznamená to, že jsou pro všechny. Pokud je máte v plánu použít ke shození nadbytečných kil, pouze tato zrna stačit nebudou. Budete muset změnit i váš životní styl – začít zdravěji jíst, pít dostatek čisté vody, a hlavně začít pravidelně cvičit.

Další obtíž, kterou je dobré mít na paměti je, že neexistuje žádná normalizace doplňků stravy ze zelených kávových zrn. V podstatě to znamená, že neexistuje pevně stanovená receptura a každý produkt může být jiný – jeden může obsahovat více či méně kofeinu než jiný. To je lehce alarmující, protože nadměrné dávky kofeinu mohou způsobit úzkost, insomnii, nervozitu, nevolnosti, bolesti hlavy a nepravidelný tep. Užíváním doplňků s kofeinem a následným přestáním si můžete přivodit abstinenční příznaky jako je bolest hlavy, deprese, únava, problémy s koncentrací, svalové napětí a nervozita.

Vysoký příjem kofeinu může také vést k úbytku hořčíku a vápníku. Kofein může též kolidovat s činky předepsaných léků, včetně všeho od antidepresiv po léky na vysoký krevní tlak a diabetes. Pokud užíváte pravidelně léky na předpis, poraďte se nejdříve s lékařem, než začnete užívat nějaké doplňky stravy.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button