OstatníPrevence

Okra má fascinující vliv na naše zdraví. Znáte její účinky?

Slyšeli jste již někdy o okře? Okra, neboli ibišek jedlý, který můžete znát i pod označením „lady´s fingers“, je velice zajímavá rostlina. Vypadá jako malé papričky či cukety se zvláštním tvarem, můžete z ní vařit a pro vaše tělo je důležitým antioxidantem. Objevte s námi okru i vy.

Ibišek jedlý

O okře se mluví jako o jídle chudých. Původem rostlina pochází pravděpodobně z Indie, Etiopie či západního pobřeží Afriky. Postupně se díky kolonizaci dostala do Brazílie i Severní Ameriky. Chutná velice jemně a je lehce trpká. Okra je nejlepší čerstvá, objevíte ji u nás i sušenou, konzervovanou či mraženou ve specializovaných asijských nebo arabských obchodech. Čerstvou okru v Čechách zřejmě nenajdete, ale v zahraničí je okra běžně používaná, například v Turecku.

Jak ibišek připravit?a

Okru můžete konzumovat čerstvou, pokud si ji nakrájíte na menší kolečka. Můžete ji také sušit, v tom případě se musí 24 hodin předem namočit do vody, řádně umýt a usušit. Výborná je také ve směsi s koriandrem a chilli. Dá se vařit, smažit, restovat a vmíchat do zeleninových pokrmů či přidat k masu. Pokud zvolíte přípravu vařením, bude ibišek mazlavý. Přednost se tedy dává úpravě, která tuto mazlavost minimalizuje. Toho lze dosáhnout, pokud se oplodí vaří vcelku a krátce. Výborná je lehce osmažená s citrusy, rajčaty či kapkou octa.

Proč okru jíst?

Okra není příliš kalorická, je bohatá na vlákninu a patří mezi antioxidanty. Obsahuje vitamíny C, K a vápník. Vyzkoušet by ji měl každý, aby si našel svůj vlastní názor na okru. Někomu zachutná ihned, jiní si k ní musí postupně najít cestu.

Zdravotní výhody konzumace okry

Svým množstvím vlákniny pomáhá k lepšímu trávení a preventivně vás chrání před rakovinou střev. Rozpustná vláknina pektin, který okra obsahuje, zvětšuje svůj objem ve střevech a pomáhá odstraňovat zbytky starého jídla. Tím pádem bojuje i proti zácpě. Je skvělá i proti cukrovce. Stejně jako třeba kiwi stabilizuje hladinu cukru v krvi. Má vlastnosti stejné jako inzulín, který pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi.

Pro silné kosti a k léčbě astmatuaaa

Okra je bohatá na vitamin K, který pomáhá obnovovat hustotu kostí, posiluje je a brání ve vzniku osteoporózy. Má také antioxidační a protizánětlivé vlastnosti a dostatek vitaminu C, který omezuje rozvoji příznaků astmatu. Odvar z okry můžete použít i při léčbě zánětu průdušek a zápalu plic. Slizovitý odvar je skvělým lékem proti chřipce a nachlazení. Konzumace okry je zdravá a ne příliš kalorická. Snižuje také hladinu cholesterolu a bráníte vzniku aterosklerózy.

Detoxikuje

Okra je skvělým detoxikačním prostředkem a podporuje vaši imunitu. Bohatá je i na minerální látky jako je hořčík, mangan, vápník a železo. Zabraňuje také vzniku anémie, díky obsahu železa, kyseliny listové a vitaminu K. Pomáhá k tvorbě hemoglobinu a ochrání vás proti chudokrevnosti. Alkalické slizovité složky neutralizují kyseliny a dodávají zažívacímu traktu ochranný „povlak“. Chrání vás tedy před vznikem žaludečních vředů. Ibišek pomáhá i na sexuální potenci a proti genitálním poruchám či nadměrnému menstruačnímu krvácení.

Vypěstujte si okru domaaa

Ibišek se vysévá již koncem února a během března do kalíšků. Vypěstované sazeničky se po uplynutí mrazů pokládají na slunné místo nejlépe pod fóliové kryty. Okru můžete pěstovat i na balkóně. Ibišky je důležité především dostatečně zalévat a hnojit. Daří se jí mezi okurkami. K vaření se skvěle hodí mladé tobolky, které jsou ještě křehké a jemné. Uvnitř by měli zůstat slizovité, bez semen.

Objevte i vy kouzlo neznámé rostliny, která může vnést do vaší kuchyně novou chuť a do vaše těla množství antioxidantů a vitamínů.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button